Jan-Geerlof de Ruiter


Jan Geerlof de Ruiter

“Ik ben van mezelf een vrij rationeel mens en zo kijk ik ook naar duurzaamheid. Het heeft te maken met zorg voor de toekomst. Zorgvuldig omgaan met je leefomgeving.  Daarom let ik er bijvoorbeeld thuis op dat het licht uit is in kamers waar niemand is. En over rationeel gesproken: duurzaamheid past inmiddels ook zeker in economische afwegingen. Als je verbouwt of nieuwe apparaten aanschaft, dan kijk je natuurlijk ook naar het energieverbruik. Met energiebesparing is geld te verdienen.”

“Ik ben van mezelf een vrij rationeel mens en zo kijk ik ook naar duurzaamheid. Het heeft te maken met zorg voor de toekomst. Zorgvuldig omgaan met je leefomgeving.  Daarom let ik er bijvoorbeeld thuis op dat het licht uit is in kamers waar niemand is. En over rationeel gesproken: duurzaamheid past inmiddels ook zeker in economische afwegingen. Als je verbouwt of nieuwe apparaten aanschaft, dan kijk je natuurlijk ook naar het energieverbruik. Met energiebesparing is geld te verdienen.”

“Renault  hecht als internationaal bedrijf waarde aan duurzaamheid. Dat heeft te maken met zorg voor de wereld, waarin we opereren. Daarom lopen we voorop als het gaat om elektrisch rijden. Hybride auto’s hebben de wind mee gehad door de lage bijtelling, maar die hebben weinig bijgedragen aan duurzaamheid. Renault brengt twee personenauto’s op de markt, de ZOE en de Twizy, en één bedrijfsauto, de Kangoo ZE, die helemaal elektrisch worden aangedreven. Als je puur naar de markt kijkt, is dat nog niet verstandig. De elektrische infrastructuur is nog niet op orde en het bereik met de accu’s moet nog groter. Maar toch investeert Renault in elektrische auto’s. Dat heeft te maken met maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar  ook met de inschatting dat we toe zullen gaan naar emissie loze auto’s. Duurzaamheid is denken aan de toekomst met aandacht voor people, planet én profit.”

“Dat denken trekken we door naar ons eigen bedrijf. We hechten veel waarde aan duurzaamheid in de bedrijfsvoering. Dat is voor een autobedrijf belangrijk, want we hebben te maken met vervuilend afval. Daar gaan we dus zeer zorgvuldig mee om. De  economische factor speelt ook een rol, zonder profit geen continuïteit voor je onderneming en dus geen werkgelegenheid. We wilden onze lampen in de showroom vervangen. Dan kijk je dus eerst naar LED, want daarmee bespaar je substantieel op je energierekening.

Naast milieu en profit gaat het bij duurzaamheid ook om aandacht voor mensen. Er werken in onze zes vestigingen bijna 200 mensen. Die verdienen ook onze zorg. Arbo wetgeving is het minste, maar voor ons past daar ook de barbecue bij, die we eerder deze week met zijn allen hadden. Alles bij elkaar kun je zeggen dat  bij ons bedrijf aandacht voor duurzaamheid de zoektocht is naar de beste combinatie van aandacht voor people, planet en profit. Zo waarderen we ook het duurzaamheidscertificaat dat we van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit kregen.”

Meer informatie op http://www.stam.nl/