Harry van Veen


Harry van Veen

“Voor ons bedrijf is werken aan duurzaamheid gelijk aan geld verdienen met duurzaamheid. We werken aan klimaatbeheersing in utiliteits- en bedrijfsgebouwen. En bewust omgaan met klimaatbeheersing betekent effectief omgaan met energie. Dan heb je het over afstemmen van verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC). Dat kan tegenwoordig een stuk eenvoudiger dan vroeger. Er zijn beheerssystemen, die een integrale en energie-efficiënte aanpak mogelijk maken van luchtbehandeling in een bedrijfsgebouw. Die systemen worden steeds beter. Daar is goed geld mee te besparen voor bedrijven.”

“Het belang van klimaatbeheersing is echter niet alleen een economisch belang voor bedrijven. Ook maatschappelijk gezien gaat het wel ergens over: 33% van het energiegebruik in de Europese Unie gaat naar bedrijfspanden. En daarvan gaat 32% naar HVAC. Dus er is een enorme potentie om CO2 te besparen.”

“Voor ons bedrijf is werken aan duurzaamheid gelijk aan geld verdienen met duurzaamheid. We werken aan klimaatbeheersing in utiliteits- en bedrijfsgebouwen. En bewust omgaan met klimaatbeheersing betekent effectief omgaan met energie. Dan heb je het over afstemmen van verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC). Dat kan tegenwoordig een stuk eenvoudiger dan vroeger. Er zijn beheerssystemen, die een integrale en energie-efficiënte aanpak mogelijk maken van luchtbehandeling in een bedrijfsgebouw. Die systemen worden steeds beter. Daar is goed geld mee te besparen voor bedrijven.”

“Het belang van klimaatbeheersing is echter niet alleen een economisch belang voor bedrijven. Ook maatschappelijk gezien gaat het wel ergens over: 33% van het energiegebruik in de Europese Unie gaat naar bedrijfspanden. En daarvan gaat 32% naar HVAC. Dus er is een enorme potentie om CO2 te besparen.”

“Als het gaat om luchtbehandeling en energie besparen is er nog een wereld te winnen. Uit cijfers van AgentschapNL (nu Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland, RVO) blijkt dat 70% van de huidige installaties onder de maat presteert. Daardoor gebruiken ze teveel energie en leveren ze onvoldoende comfort. Bedrijven zijn zich vaak onvoldoende bewust van de kansen die er wat dat betreft nog zijn. Als ze beschikken over een integraal systeem kan vaak met een paar ingrepen flink worden bespaard. In andere gevallen kan de aanschaf van een nieuw systeem al snel renderen. Sowieso wat betreft CO2 uitstoot. Maar ook als kostenbesparing.”

“Als je zelf marktpartij bent in de ‘duurzaamheidswereld’ weet je ook dat het belangrijk is om bewust om te gaan met je leefomgeving. Dus gebruiken we vanzelfsprekend een warmtepomp voor warmteopwekking van de luchtbehandeling. Maar ook op het gebied van verlichting en mobiliteit zijn we ons bewust van een maatschappelijke verantwoordelijkheid. We gebruiken daarom LED verlichting. En inmiddels rijden twee van de tien bedrijfsauto’s plugin elektrisch (hybride). Bij nieuwe lease auto’s hanteren we als stelregel dat ze niet meer dan 120gram CO2 mogen uitstoten.”

Meer informatie: http://www.horos.nl/

“Als het gaat om luchtbehandeling en energie besparen is er nog een wereld te winnen. Uit cijfers van AgentschapNL (nu Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland, RVO) blijkt dat 70% van de huidige installaties onder de maat presteert. Daardoor gebruiken ze teveel energie en leveren ze onvoldoende comfort. Bedrijven zijn zich vaak onvoldoende bewust van de kansen die er wat dat betreft nog zijn. Als ze beschikken over een integraal systeem kan vaak met een paar ingrepen flink worden bespaard. In andere gevallen kan de aanschaf van een nieuw systeem al snel renderen. Sowieso wat betreft CO2 uitstoot. Maar ook als kostenbesparing.”

“Als je zelf marktpartij bent in de ‘duurzaamheidswereld’ weet je ook dat het belangrijk is om bewust om te gaan met je leefomgeving. Dus gebruiken we vanzelfsprekend een warmtepomp voor warmteopwekking van de luchtbehandeling. Maar ook op het gebied van verlichting en mobiliteit zijn we ons bewust van een maatschappelijke verantwoordelijkheid. We gebruiken daarom LED verlichting. En inmiddels rijden twee van de tien bedrijfsauto’s plugin elektrisch (hybride). Bij nieuwe lease auto’s hanteren we als stelregel dat ze niet meer dan 120gram CO2 mogen uitstoten.”

Meer informatie: http://www.horos.nl/