Hans van der Meer

 

“Duurzaamheid is iets van deze tijd. Je kunt er niet omheen. Niet als bedrijf, maar ook niet als burger. Ik woon in een huis uit 1904. Zo’n huis verduurzamen is een uitdaging. Enkel steens muren, bijvoorbeeld, maken isoleren lastig. Maar we zijn die uitdaging aangegaan en ons huis staat er nu goed voor. En op het dak liggen zonnepanelen.
Sinds 2015 ben ik directeur en mede-eigenaar van Eurotape. Kleinere productiebedrijven hadden altijd al mijn interesse, dus toen ik de kans kreeg hier in te stappen zei ik meteen ‘ja’”

“De historie van Eurotape is nauw verbonden met Soest. Klein begonnen, groot gegroeid. Meebewegen met de markt. Toen katoenen doeken werden vervangen door hygiënischer materiaal, moesten metalen klemmen worden vervangen door tape. Daar stapten de oprichters van Eurotape in de markt met zelf ontwikkelde was-oplosbare kleefstoffen. Toen die doeken vervolgens gedeeltelijk werden vervangen door plastic wegwerpdoeken, werd de kleefstof daarop aangepast.
Maar inmiddels vragen ziekenhuizen zich af hoe ze van hun grote afvalproductie af kunnen komen. Het gebruik van herbruikbare operatiedoeken en jassen kan hierbij helpen. Samen met partners hebben we toen in een ‘levenscyclus analyse’ wegwerp-materialen en herbruikbare doeken met elkaar laten vergelijken. Uit dat onderzoek blijkt dat het gebruik van herbruikbare doeken qua energieverbruik, waterverbruik en afvalcreatie 40 tot wel 70% duurzamer is. Ecologisch, maar ook economisch is er daardoor winst te boeken. Daar kunnen we de markt mee op!”

 

“En toen we zo met de verduurzaming van onze productie bezig waren, gingen we ook nadenken over de eigen bedrijfsvoering. Je moet dan ook je eigen huis op orde hebben. Dus zijn we begonnen met het vervangen van onze verlichting door LED verlichting. En sinds kort ligt ons dak vol met 600 zonnepanelen. Als voorlopig laatste stap hebben we een adviseur uit Soest gevraagd kritisch naar onze hele energiehuishouding te kijken, want we denken dat er nog wel meer mogelijk is. Als dat allemaal op orde is, dan kunnen we ons verkoopverhaal met des te meer kracht vertellen.”

Meer informatie:  http://www.eurotape.com