Remco Dorrestijn


Remco Dorrestijn


“We hebben in dit land niet veel ruimte. Dat vraagt om verantwoordelijk omgaan met onze leefomgeving. Voor ons spreekt het daarom vanzelf om bij beslissingen in het bedrijf te kijken naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. Duurzaamheid is daar een onderdeel van. Het begint met aandacht voor de veiligheid. Voor onze werknemers, maar ook voor andere weggebruikers. Onze vrachtwagens zijn altijd onderweg. Het gaat ook om aandacht voor het milieu door CO2 uitstoot te minimaliseren. Daarom gingen we in 2010 de uitdaging van het “Lean and Green” programma: de CO2 uitstoot met minimaal 20% verminderen in 5 jaar. Binnen 4 jaar hebben wij  iets  meer dan 33% CO2 besparing weten te realiseren. Op 4 november 2014 kregen we daarom de Lean and Green Star. Ons motto: “In transport liggen duurzaamheid en  economische bedrijfsvoering in elkaars verlengde en zijn goed voor de continuïteit..”


“We hebben in dit land niet veel ruimte. Dat vraagt om verantwoordelijk omgaan met onze leefomgeving. Voor ons spreekt het daarom vanzelf om bij beslissingen in het bedrijf te kijken naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. Duurzaamheid is daar een onderdeel van. Het begint met aandacht voor de veiligheid. Voor onze werknemers, maar ook voor andere weggebruikers. Onze vrachtwagens zijn altijd onderweg. Het gaat ook om aandacht voor het milieu door CO2 uitstoot te minimaliseren. Daarom gingen we in 2010 de uitdaging van het “Lean and Green” programma: de CO2 uitstoot met minimaal 20% verminderen in 5 jaar. Binnen 4 jaar hebben wij  iets  meer dan 33% CO2 besparing weten te realiseren. Op 4 november 2014 kregen we daarom de Lean and Green Star. Ons motto: “In transport liggen duurzaamheid en  economische bedrijfsvoering in elkaars verlengde en zijn goed voor de continuïteit..”

 

“We hebben 23 eigen vrachtwagens op de weg en maken ook nog eens gebruik van de diensten van 10 tot 15 ZZP‘ers. Bij duurzaamheid gaat het erom geld verdienen te koppelen aan aandacht voor mensen en milieu. Bij transport hangen die elementen logisch samen. Want zuinig rijden is ook veilig rijden. En het minimaliseert de  CO2 uitstoot. Daarom hebben we geïnvesteerd in software, die zorgt voor maximale efficiency bij het plannen van de ritten van onze vrachtwagens. En bij de aanschaf van nieuwe “trekkers” kiezen we voor de duurzaamste technologie.”

“Ook hier in het bedrijf denken we aan duurzaamheid. In ons warehouse en kantoren gebruiken we uitsluitend groene energie.  We verwarmen alleen de plekken waar we zitten. We gebruiken in het magazijn zuinige TL lampen. En de verlichting van het buitenterrein gebeurt met LED verlichting. Twee maal zoveel licht en een kwart van het energiegebruik. Ook in dit geval geldt: aandacht voor milieu en geld verdienen gaan hand in hand.”

 

“We hebben 23 eigen vrachtwagens op de weg en maken ook nog eens gebruik van de diensten van 10 tot 15 ZZP‘ers. Bij duurzaamheid gaat het erom geld verdienen te koppelen aan aandacht voor mensen en milieu. Bij transport hangen die elementen logisch samen. Want zuinig rijden is ook veilig rijden. En het minimaliseert de  CO2 uitstoot. Daarom hebben we geïnvesteerd in software, die zorgt voor maximale efficiency bij het plannen van de ritten van onze vrachtwagens. En bij de aanschaf van nieuwe “trekkers” kiezen we voor de duurzaamste technologie.”

“Ook hier in het bedrijf denken we aan duurzaamheid. In ons warehouse en kantoren gebruiken we uitsluitend groene energie.  We verwarmen alleen de plekken waar we zitten. We gebruiken in het magazijn zuinige TL lampen. En de verlichting van het buitenterrein gebeurt met LED verlichting. Twee maal zoveel licht en een kwart van het energiegebruik. Ook in dit geval geldt: aandacht voor milieu en geld verdienen gaan hand in hand.”


“Maar misschien is wel het belangrijkste: bewustwording bij de chauffeurs. Chauffeurs worden daarom getraind in veilig rijden, maar ook in het nieuwe rijden. En we belonen goed rijgedrag. Iedere maand publiceren we de verbruikscijfers. En ieder kwartaal mogen de drie chauffeurs die het best hebben gepresteerd ieder € 50 doneren aan een goed doel naar keuze. Aan het eind van het jaar maken we de balans op en is er voor de drie best presterende chauffeurs een mooie bonus. En als we met zijn allen de van tevoren de afgesproken norm hebben gehaald is er voor iedereen een bonus. Zo betrekken we iedereen bij duurzaam ondernemen.”

Meer informatie: http://dorrestijn.nl/


“Maar misschien is wel het belangrijkste: bewustwording bij de chauffeurs. Chauffeurs worden daarom getraind in veilig rijden, maar ook in het nieuwe rijden. En we belonen goed rijgedrag. Iedere maand publiceren we de verbruikscijfers. En ieder kwartaal mogen de drie chauffeurs die het best hebben gepresteerd ieder € 50 doneren aan een goed doel naar keuze. Aan het eind van het jaar maken we de balans op en is er voor de drie best presterende chauffeurs een mooie bonus. En als we met zijn allen de van tevoren de afgesproken norm hebben gehaald is er voor iedereen een bonus. Zo betrekken we iedereen bij duurzaam ondernemen.”

Meer informatie: http://dorrestijn.nl/