Diane en Herco van Loon

 

“Voor mij was het voorbestemd om in de bloemen terecht te komen. Al toen ik klein was, was ik bezig met het kweken van bloemen. In een zelf gemaakt kasje. En als ze klaar waren verkocht ik ze. Het is een heel mooie branche. Natuurlijke producten. En dan kom je bijna als vanzelf uit bij duurzaamheid. Niet alleen zakelijk. In mijn geval kun je wel zeggen, dat via de bloemenzaak de belangstelling voor duurzaamheid ook in mijn privéleven groter is geworden. Ik ga zeker bewuster om met energie, bijvoorbeeld. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit, dat er in de media steeds meer aandacht is voor duurzaamheid en energiebesparing. Maar bij mij heeft het zakelijk belang van duurzaamheid ook privé een knop omgezet.”


“Klanten kiezen op dit ogenblik voor onze winkel omdat we kwaliteit leveren en een breed aanbod hebben. Niet alleen bloemen, maar bijvoorbeeld ook kunst. Maar we zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid ook voor klanten steeds zwaarder zal wegen als ze een aankoop doen. Daarbij zien we voor onszelf ook een rol om klanten bewust te maken. Aan ieder boeket bloemen van ons hangt een label, waarop aandacht is voor duurzaamheid. En voor het bezorgen van bloemen hebben we een speciale, herbruikbare verpakking gemaakt. We vertellen klanten bovendien over onze keuze voor duurzame en biologische producten. Als ze meer willen weten is er een folder. Het leverde ons het zilveren certificaat op bij de ‘Barometer duurzame bloemist’. Daar zijn we trots op. En we zijn daarom gevraagd om ons aan te sluiten bij Flora.nl, een keten van bloemisten, die duurzaamheid belangrijk vinden. Zo krijgt duurzaamheid een vaste plek in ons bedrijf.”


“Onze winkel zit in een huurpand. Dus we hebben maar beperkte invloed op de duurzaamheid van het pand. Maar we hebben in ieder geval overal LED verlichting, op de twee lampen na boven deze tafel. Maar die zijn binnenkort ook aan de beurt. Verder is er natuurlijk de koeling. En eerlijk is eerlijk, destijds heeft duurzaamheid niet echt meegewogen bij de keuze. We hebben vooral gekeken naar de beste koeling voor een bloemenzaak. Maar deze winkel is pas vier jaar oud, dus we praten over een modern apparaat. Energiezuinigheid is sowieso een thema in de koeling. En als ik de dikte zie van de wanden, dan heb ik er alle vertrouwen in dat het goed zit. Maar als ik nu opnieuw zo’n aanschaf zou doen, dan zou ik duurzaamheid zeker mee laten wegen. Dat is ook een ontwikkeling, die ik zelf heb doorgemaakt.”

Meer informatie:  http://www.belevingsoest.nl/